Sme dizajnéri. Sme výrobcovia látok. Sme Takoy.

 

 


Do kín chodíme s 3D okuliarmi na najziskovejší film všetkých čias - Avatar a vo svete zúri finančná kríza. Všetky veľké firmy ako Google, Amazon, Apple či Disney hovoria, že začínali v garáži. My veľmi podobne - v obývačke a v pivnici rodinného domu. V malej obci Hrabovec v okrese Bardejov začíname písať príbeh Takoy.

V tomto čase ešte nerozmýšľame nad látkami, no rozbiehame svoje prvé eshopy doma a v zahraničí.

Venujeme sa aj móde, svadobným dekoráciám a nábytku. 

A práve pri tom poslednom si v nasledujúcich rokoch uvedomíme, že veľa ľudí si nábytok kupuje práve preto, lebo sa im páči jeho čalúnenie - a teda látky so zaujímavým dizajnom.

 

Po takmer desiatich rokoch skúseností s internetovým predajom sa začíname venovať látkam. S pomocou interných aj externých dizajnérov pripravujeme jedinečné motívy, ktoré následne nechávame tlačiť na širokú škálu látok od bavlny, cez ľan, až po polyester. Našim heslom sa na dlhší čas stane: “Látky, aké inde nenájdete.” Je to rok, kedy vzniká Takoy, ako ho poznáte dnes.

Do práce prijímame prvých zamestnancov. Našou základňou je stále rodinný dom a za krátku chvíľu je látok toľko, že si nemáme kde sadnúť. Áno, aj pohovory robíme v obývačke medzi rolkami :).

 

 

Prichádza neslávne známy covid. Ľudia vo veľkom šijú rúška a z látok sa behom hodín stáva nedostatkový tovar. Počas prvých týždňov a mesiacov Takoy extrémne rastie. Čelíme tak ďalším náročným výzvam, ktoré súvisia s uspokojením dopytu.

 

 

Aby sme načas obslúžili narastajúci počet zákazníkov, musíme rásť personálne. V priebehu šiestich mesiacov sa naše rady rozšíria z 15 až na 60 ľudí. To automaticky znamená, že rodinný dom už nebude ideálnym priestorom ani na sklad, ani na prácu.

Našim skladníkom sa podarí naozaj husársky kúsok, keď zvládnu v priebehu týždňa presťahovať celú firmu so skladom za plnej prevádzky a bez prerušenia vybavovania objednávok o 10 kilometrov ďalej.

Naším novým sídlom sa stáva budova v areáli Jasu v Bardejove, kde sídlime dodnes.

 

 

V tomto roku sa Takoy prvýkrát objavuje v súťaži ShopRoku, ktorú organizuje portál Heuréka. Získavame druhé miesto v súťaži Cena kvality v kategórii Galantéria.

 

Vzory a vlastné dizajnové produkty sme si navrhovali doteraz sami, no hotové produkty sme vyrábali s pomocou externých partnerov. V marci spúšťame prvé vlastné stroje a začíname si sami potláčať niekoľko základných materiálov - softshell a polyester.

 

 

O tri mesiace neskôr pridávame ďalší menší stroj na výrobu poltáčanej galantérie a aby sme ich stíhali všetky včas obsluhovať, náš tím vo výrobe sa rozrastá z troch na piatich ľudí.

V súťaži ShopRoku opäť obsadzujeme druhé miesto. A tentokrát nielen na Slovensku, ale už aj v Čechách.

V denníku Postoj vychádza na konci roka dlhší rozhovor s našim CEO Borisom Gogolom. Nie je zameraný na čísla, predaje a stratégie, ale skôr na ľudskú stránku firmy, hodnoty a na prístup k zamestnancov.

 

 

Určite poznáte výrok: “Malý krok pre človeka, ale veľký pre ľudstvo.” Neboli sme síce na Mesiaci, ale spravili sme obrovský krok smerom k našej vlastnej výrobe. Za pár mesiacov. 

 

 

V máji sme si nechali nainštalovať nový stroj na potlač bavlnených materiálov. Táto tlačiareň je tak veľká, že sa nezmestí do našich aktuálnych priestorov, ale potrebuje samostatnú budovu. 

 

 

V júni k nej sťahujeme aj celú doterajšiu výrobu, aby sme ju mali na jednom mieste a v pôvodnej budove v Jase ostáva sklad, expedícia objednávok a administrácia.

Že na východe Slovenska sa dizajnujú a vyrábajú látky, ktoré žnú úspech v Európe si všimol aj časopis Forbes. S našimi zakladateľmi Tatianou a Borisom spravil prvý dlhší rozhovor, kde sa obšírnejšie dočítate o začiatkoch.

 

 

Ak vás viac ako čísla a štatistiky zaujíma skôr ľudská stránka firmy, pre portál Slovo+ zase porozprávali o tom, aké je byť kresťanom v biznise.

 

 

Prvýkrát vyhrávame prvé miesto v Cene kvality v súťaži ShopRoku na Slovensku, v Čechách sme medzi finalistami.

 


Podarilo sa nám zvíťaziť “na oboch frontoch”. Obhajujeme prvé miesto v súťaži ShopRoku na Slovensku a pridávame víťazstvo aj v Čechách. Toto ocenenie je pre nás obrovským záväzkom robiť veci ešte lepšie. 

 

 

A to napríklad aj podporou mladých talentov. Stávame sa partnerom Školy umeleckého priemyslu v Prešove a zastrešujeme Úsvit - cena za študentský dizajn 2023

 

 

Popri tom stihol ešte Boris pozorprávť v trištvrte hodinovom podcaste Pricemanie o vývoji vlastných produktov, o expanzii, budovaní značky a o jeho obľúbenej téme - leadershipe.

 



Počas šiestich rokov sme expandovali do dvadsiatky krajín, zamestnávame 90 ľudí a naše vzory môžete bežne stretnúť vonku na prechádzke, na letiskách pri ceste na dovolenku, ale aj na mólach módnych prehliadok.

 

 

V Hospodárskych novinách nášmu príbehu venovali celú tlačenú prílohu magazínu Prečo nie?!

 

 

Na konferencii Ecommerce Bridge sme sa za necelu polhodinku pokúsili zodpovedať niekoľko náročných otázok, ktoré čakajú každý eshop, ktorý chce uspieť. 

 

 

 

Začiatkom roku sme prišli s nápadom zorganizovať pravidelné neformálne stretnutia, na ktorých by sme zdieľali naše skúsenosti z eshopárskeho sveta. Zúčastňujú sa ich naši zákazníci, študenti, ale aj ktokoľvek, kto má záujem sa niečo naučiť alebo networkovať. 

 

 

Počas roku sme zorganizovali 8 posedení v bardejovskej Bašte, kde sme sa venovali personálnym aj marketingovým témam, trochu vzdelávali, trochu počúvali… ale celkovo pomohli vytvoriť skupinu aktívnych ľudí, ktorí majú záujem rozvíjať seba a okolie.